وبلاگ اختصاصی تیزهوش های ایران
جایی برای همه عاشقان دانستن
درباره وبلاگ


هراسان می نگرم ... چشمایم نگران ... راههای صعب العبورش مانده ... شاید اینجا آخر غمنامه ی من بود اما ... کسی بود که راه نمایانم کرد ... نگفت کیست ... اما مهربان بود سرشتش جدا از دیگران بود ... این آدینه روز باز به آن غمگاه خواهم رفت ... شاید او بیاید ... شاید این جمعه بیاید شاید پرده از چهره گشاید شاید ... به وبلاگ اختصاصی «تیزهوش های ایران» خوش آمدید. قابل توجه تمام کابران محترم که این وب از هرگونه حرکات غیر اخلاقی و سیاسی و اعمال مخالف قوانین شرعی و ملی جمهوری اسلامی ایران مبراست و متعلق به گروه خاصی نمیباشد بلکه یک وبگاه علمی-فرهنگی-هنری است و در خدمت تیزهوشهای ایرانی. همچنین مدیریت وبلاگ هیچگونه مسئولیتی در قبال مطالب دیگر نویسندگان نخواهد داشت. در صورت مشاهده تخلف آنرا گزارش دهید. ==> کاری از گروه ارتباطات کلاس 101 سمپاد آمل
آخرین مطالب
نويسندگان
7 خرداد 1389برچسب:, :: 1:37 بعد از ظهر :: نويسنده : مدیر وبلاگ

نظریه جدید در رابطه با گریه

 

وقتي که احساسي همچون غم يا شادي مفرط داريم، اشکهايمان ناخودآگاه جاري مي شود، اما اين اشکها چرا و به چه هدفي جاري مي شوند؟
يکي از دانشمندان و پژوهشگران زيست شناسي تکاملي در دانشگاه تل آويو اسرائيل به نام ارن هاسن، نظريه ي جديدي در مورد ايجاد اشک و گريه کردن، ارائه کرده است. وي عنوان مي کند : "اشکها مي توانند به عنوان علائمي جهت نشان دادن اينکه قدرت تحمل فرد پايين آمده، عمل کنند.”
ارن هاسن چنين مي گويد "گريه کردن يکي از بزرگترين رفتارهاييست که افکار شما را نمايان مي کند. تحليل ها و بررسي هاي وي نشان مي دهد که اشکها همزمان با تيره کردن بينائي، ميزان تحمل و عملکردهاي وابسته را کاهش مي دهند. براي مثال تسليم شدن، گريه براي درخواست کمک، و حتي در ابراز وابستگي متقابل.
اشکهايي که از روي احساسات جاري شوند تنها منحصر به انسان هستند. در گذشته، محققان مي پنداشتند که گريه کردن مواد شيميايي استرس زا را از بدن دور کرده يا احساس آرامش به انسان دست مي دهد و همچنين باعث مي شود نوزادان و کودکان مشکلات سلامتي خود را از اين طريق بروز دهند.

اخيرأ پروفسور هاسن متذکر شده است که وقتي اشکها بينائي را تيره مي کنند، مي توانند از بروز رفتارهاي خشونت آميز جلوگيري کنند. به عنوان مثال: اشکها آسيب پذيري فرد را نشان مي دهند، يک استراتژي که ديگران را از لحاظ احساسي نسبت به شما صميمي تر مي کند.
پروفسور هاسن به اضافه مي نمايد "بوسيله گريه کردن و بويژه جاري شدن اشک مي توان روابط شخصي را ساخت يا قوي تر نمود. براي مثال: شما مي توانيد نشان دهيد که در برابر يک مهاجم تسليم هستيد بنابراين به طور بالقوه رحم و عطوفت را در يک فرد ظالم ايجاد مي کنيد يا مي توانيد از ديگران همدردي را جذب کرده يا شايد بتوانيد مساعدت و ياري آنها را طلب کنيد.
همچنين پروفسور هاسن معتقد است به وسيله بروز اشکهايتان در مقابل ديگران مي توانيد ابراز متقابلي از مقاومت هاي کاهش يافته داشته باشيد و اين بدين معنيست که با داشتن احساسات مشترک، از لحاظ عاطفي به يکديگر پيوند خورده و صميميت خود را نشان دهيد که اين شيوه فقط مختص انسانهاست”.
البته پروفسور هاسن افزوده است که اثر اين رفتار تکاملي هميشه بستگي به فردي دارد که هنگام گريه کردن در کنار شماست و معمولاً در مکان هايي مانند کار که بايد به دور از احساسات بود، مؤثر نخواهد بود.
پروفسور هاسن تحقيقات خود را در مجله Evolutionary Psychology به تفصيل شرح داده است.

منبع : هارد دیسک من

صفحه قبل 1 صفحه بعد
پيوندها


ورود اعضا:


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 5
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 21
بازدید ماه : 1464
بازدید کل : 200275
تعداد مطالب : 57
تعداد نظرات : 24
تعداد آنلاین : 1

Alternative content